سه شنبه ۲۸ شهریور ۰۲

ماهيت باطل

خدمات وکالت کاری و اجرایی کل کشور

۱ بازديد
۰ ۰
شرایط قانونی باطل قراردادهای ملکی چیست؟
باطل در لغت به معنای نقض، زایل گردانیدن، تباه کردن و شکستن آمده میباشد باطل که به آن انحلال ارادی تفاهم نامه نیز گفته می خواهد شد، در اصطلاح حقوقی عبارت میباشد از پایان دادن حقوقی به تفاهم نامه به وسیله یکی از دو طرف تفاهم نامه یا فرد ثالث.

دعوا باطل تفاهم نامه، تخصیص به عقود ما یحتاج دارااست، به این دلیل‌که در عقود ما یحتاج جائز هر مورد ازطرفین می تواندهر فرصت که عزم نماید، عقد را بر هم زند، بحثی که در عقود موردنیاز مطرح میباشد آن میباشد که آیا مدعی باطل عقد، حق باطل تفاهم نامه یا این که باید به عقد ملتزم بماند؟

ماهیت باطل

با اعتنا به تعریفی که از باطل ارائه شد، می قدرت اظهار‌کرد باطل، انشای یک طرفه انحلال تفاهم نامه و تعهد می باشد، و مانند ابراء نوعی ایقاع میباشد، یعنی اینکه یک طرف به صورت غیروابسته می تواند حق باطل خویش را ایفا نماید فارغ از این که نیازی به رضایت طرف دیگر باشد که به این شغل ایقاع گفته می گردد.

مبنای باطل
مرجع مقالات حقوقی

مبنای باطل تفاهم نامه ممکن میباشد متعدد باشد. یعنی این که باطل تفاهم نامه مبتنی بر حقی میباشد که یا به وسیله توافق طرفین ایجاد گردیده است یا به وسیله حکم مستقیم ضابطه به وجود آمده میباشد و این حق برای یکی از طرفین یا هردو یا فرد ثالث می باشد.

الف) توافق طرفین: طرفین تفاهم نامه می توانند علاوه بر عقد یا فارغ آن برای یک یا هردو طرف معامله یا فرد ثالث، حق باطل تفاهم نامه دهند مثل این که شخصی ماشینی را به دیگری بفروشد ودر آن شرط خواهد شد که هر یک از طرفین یا فرد ثالث هر وقت مایل باشند، بتوانند پیاله یک ماه آن را باطل نمایند، به این حق اصطلاح اختیار شرط گفته می گردد.به عبارتی طوری که در مواد ۳۹۹ و۴۰۰ ضابطه مدنی به آن اشاره گردیده است.
منبع:ملکیبان ۲۴
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.